Co je Escape vlastně zač?
Escape neboli Úniknout. Toto slovo vystihuje celý koncept dokonale!
Jedná se o čtyř vzpírové lehce otevřené C, bez jakýhkoli kladek, které je stvořeno pro jezdce, co už mají nějaké ty zkušenosti. Escape má totiž jednu vlastnost, kvůli které na něj nedám dopustit. Začátečníci však mohou mít s touto vlastností docela problém.
Escape létá nejdál do kraje okna a přes hlavu, ze všech draků co znám a co jsem za celý svůj život měl možnost jezdit. To znamená, že Escape musíte trošku hlídat, hlavně ve slabém větru a při jezdcově nulové rychlosti. Drak je velmi dobře vyvážený, při přeletění přes hlavu nejde do vrtule a do pádu jako někteří konkurenční draci, spíše na něm jde vidět blížící se kolabs. Vy ale máte dost a dost času na to nějak zareagovat. Třeba přitáhnout bar, nebo draka začít otáčet, jinak drak začne sjíždět pomalu dolů, šňůry se začnou prověšovat a drak začne celkem kontrolovatelně padat.
K čemu to je dobré?
Rozšiřuje to větrný rozsah a to velmi efektivně. Hlavně v poryvovém větru. Při poryvu dáte draka mnohem dále do kraje větrného okna, kde má opravdu nicotný tah. Jde na něm vidět, že se tam Escape necítí úplně dobře, ale co na tom. Hlavně, že tam je a že vás tolik netáhne. Po zlepšení povětrnostních podmínek si draka opět vytáhnete a jezdíte si vesele dál.
Každý kdo jezdí freestyle má rád pěkně naloženo a tímto způsobem můžete doslova uniknout před extrémním zesílení větru.
Tuto vlastnost můžete také využít při nastoupání proti větru. Pokud máte dostatečnou rychlost, draka pošlete do kraje větrného okna, povolíte bar a zatočíte proti vlnám, můžete tak přejet několik vln takřka kolmo. Tato vlastnost se dá využít k objetí překážky nebo k provedení nějakého triku.
Každopádně tento koncept má pro zkušené jezdce více plusů než mínusů a proto na něj nedám dopustit.
Batoh
Batoh je obdélníkového tvaru do kterého se vejde drak pumpa a něco málo navíc. K batohu patří i pytel do kterého vložíte draka. Batoh se tak mnohem lépe zapíná a vy máte jistotu, že zip nepoškodí Escape V8.
Konstrukce - nebo spíš některé mé poznatky a připomínky.
1) Jak jsem, již uvedl drak má 4 úzké vzpíry a celkem úzký hlavní bán. To dává Escape V8 dostatečnou tuhost a potřebnou lehkost. Je třeba podotknout, že každý drak, který má sudý počet vzpír se musí nafukovat o něco více než draci se středovou vzpírou. Je to z důvodu lepší restartovatelnosti po pádu draka.
2) Mezi hlavním bánem a tkaninou náběžky jsou všity jakési trojůhelníčky neboli segmenty, které dělají náběžku kulatější a zlepšují tak aerodynamický odpor. Tkanina se díky těmto segmentům chová mnohem lépe a nedochází takřka k žádnému zvlnění tkaniny za hlavním bánem. Zejména při extrémním manévru nebo loopu drak díky vypnuté tkanině nezpomaluje.
3) Všechny švy jsou nejdříve lepeny a pak prošity. To zajišťuje přesnější šití a delší životnost.
4) Švy mezi vzpírou a tkaninou jsou vyztuženy po celé délce. Toto řešení zabraňuje vytržení švů při extrémním namáhání.
5) Odtokovka je vyztužená speciálním lankem, které vede od ucha k uchu a je po celé délce prošito. Na odtokovce nenajdete takřka žádný dacron, který je mnohem těžší a časem se vytahá, což vede ke změně geometrie a zhoršení letových vlastností. Peter Lynn toto prošité lanko na odtokovce používá již pár let a zdá se mi to jako nejlepší řešení vyztužení odtokovky.
6) Klobouček, který kryje nafukovací ventil je měkký, nemusíte mít tedy strach, že by tvrdý ventil jakkoli poškodil draka. Nicméně klobouček by mohl být klidně o něco větší.
Letové vlastnosti
1) Na metr čtvereční je Escape V8 opravdu silný drak a je doslova stvořen pro looping.
2) Ve skoku vás nenese nějak moc dlouho, ale přistání je pořád ještě pěkně měkké a pohodlné.
3) Ve slabém větru jsem schopen udržet se na hladině i déle než jezdci se třívzpírovými draky a jak už jsem uvedl přečkám i opravdu hodně silný vítr.
4) Restart je celkem v pohodě, jen se Escape za velmi slabého větru nechce restart zahájit, ale stačí draka trošičku rozhoupat a drak jde do restartu velmi snadno. Je třeba říci, že tuto vlastnost mají všechna otevřená céčka všech výrobců na světě. Je to dáno konstrukcí otevřeného C.
Srovnání V8 s předchůdcem
1) V8 by měl být přesněji ušitý, poněvadž PLKB začali používat řezání tkaniny pomocí CNC a laseru. Toto ovšem nedovedu nikterak posoudit a píšu to spíše jen jako zajímavost.
2) Taky se mi zdá, že už nepřestřeluje tak moc jako V7. Zřejmě u PLKB pochopili určité hranice a nejspíš si od toho slibují i větší prodejnost než u verze 7.
Martin SCOOBY Urbášek