Na jaře jsem měl možnost otestovat LF NV 9.
Po zkušenostech s verzí NV 8 jsem draka přenechal bráchovi se sarkastickými slovy, ať si to užije. Verze 8 mě totiž nijak neoslovila. Drak byl neklidný a za silného větru mě tahal dost nepříjemně z vody. NV šel jako první otestovat bratr a já jsem si jezdil svůj oblíbený PLKB Escape. Během pitné přestávky jsme probrali a pořádně prohlédli NVčko. Vtloukal jsem mu do hlavy, že drak je úplně stejný jako verze 8 a že to bude mít stejné letové vlastnosti. Mýlil jsem se! Teď už vím v čem byla změna a díky NV 9 jsem si uvědomil, že tkanina může mít opravdu velký vliv na letové vlastnosti. Stará verze byla ušita z jednovrstvého ripstopu. Zatím co verze 9 je vyrobena z ripstopu trojitého, který je dražší, tužší a samozřejmě taky o něco těžší. V testování přišla řada na mě. Lezu do vody s patřičným šklebem v obličeji a těším se jak celkem spokojenému bráškovi vytřu zrak svými argumenty. Ale nekonalo se! NV 9 už nebylo tak nervózní jako NV 8 a přehnaná flatrace byla taky odstraněna. Při Loopu k vlnění vrchlíku docházelo jen nepatrně. To je ale zcela normální. LF na NV 9 udělali opravdu velký pokrok. Nikdy bych netušil, že tkanina může mít u nafukovaček tak velký vliv na letové vlastnosti.
Konstrukce
3 vzpírová konstrukce se strunou na odtokovce, která má menší průtažnost než jiné materiály. Popruhy, které slouží k vyztužení vzpír a hlavního bánu sahají, až do půlky samotné vzpíry. A její konec je chráněn další mini ochranou. To dělá vzpíru mnohem tužší a pevnější. Celkově LF má podobný názor jako PLKB a to, že moc ochraných prvků a krytí zhoršují letové vlastnosti. Drak je přeci určen k tomu aby létal a né aby se s ním pralo o zem. Od toho jsou na trhu jiní výrobci. I za použití trojitého ripstopu je konstrukce spíše lehčího charakteru a při letu je to celkem znát. Bezkladkové vývázání dává NVčku velmi rychlou odezvu a přímé reakce. Nafukování je díky turbo ventilu opravdu rychlé, jen má větší průměr než standardní pumpy a je potřeba mít redukci nebo celou pumpu LF. Drak se dá nafouknout ještě starším úzkým ventilem, ale to trvá dlouho a je to značně namáhavé.
Letové vlastnosti
Obrovský pokrok od předchozí verze. Drak je klidnější a mnohem méně dochází k nežádoucí flatraci, takže při prudkých změnách směru letu nedochází k velkému zpomalení rychlosti otáčení. Drak je více hravý a při velkém větru se dá celkem dobře zkrotit přebytečný výkon a tah. U předchozí verze docházelo k velkému vlnění tkaniny, která snižovala aerodynamiku. Síla se tak od určitého okamžiku nedala vypustit, poněvadž flatrující tkanina srážela draka zpět do powerzóny. NV si zachovalo svou DNA, je pořád výbušné a orientované do síly, která jde nyní celkem dobře zkrotit.
LF mě poměrně dost překvapili. V žádném případě jsem nečekal takovou změnu a opravdu se těším na nástupce s označením NV 10.
Martin SCOOBY Urbášek